Мовні засоби маніпулятивної риторики в текстах українськомовних медіаресурсів

УДК 811.161.2:81’42
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6397.2025.1.08

Тарас ГОЛОТА, асп.
ORCID ID: 0009-0009-4767-0937
е-mаil: targolus@gmail.com
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
Київ, Україна

МОВНІ ЗАСОБИ МАНІПУЛЯТИВНОЇ РИТОРИКИ В ТЕКСТАХ УКРАЇНСЬКОМОВНИХ МЕДІАРЕСУРСІВ (pdf)

Вступ. Дослідження мовних засобів маніпуляції в сучасних медіаресурсах є важливим у контексті інформаційної війни та глобальної цифровізації. Специфіка сучасної ситуації полягає в тому, що медіа виконують не лише інформативну, а й упливову функцію. Попри те, що у часи повномасштабної війни цілковито об’єктивне й емоційно нейтральне висвітлення подій часто неможливе, необхідно намагатись уникати оцінних суджень і слів із негативною конотацією. Нині українські медіаресурси змагаються за лідерство у відвідуваності, тому дедалі частіше вдаються до маніпулятивних заголовків, що дає матеріал для лінгвістичного дослідження засобів упливу. 

Методи. Використано метод лінгвістичного аналізу для ідентифікації маніпулятивних прийомів і оцінки їх упливу на аудиторію. Зазначеним методом проаналізовано 250 статей із трьох популярних медіаресурсів: “Obozrevatel” (95 статей, 23750 слововживань), “Знай.UA” (120 статей, 34200 слововживань) та “Апостроф” (35 статей, 26250 слововживань). 

Результати. У досліджених медіаресурсах 34,74 % матеріалів “Obozrevatel”, 33,33 % статей “Знай.UA” та 40 % контенту “Апостроф” містять елементи маніпуляції. Виокремлено маніпулятивні мовні засоби, які активно використовувані у сучасних електронних медіаресурсах для впливу на свідомість реципієнтів. Визначено такі лінгвістичні прийоми маніпуляції, як метафоризація, гіперболізація та використання емоційно забарвлених лексем і дисфемізмів, а також позалінгвістичні засоби – викривлення фактів, посилання на авторитети та надмірне використання статистичних відомостей. Окрему увагу приділено емоційно забарвленій лексиці, яка підвищує рівень тривоги в аудиторії та впливає на суспільне сприйняття важливих подій.

Висновки. Результати дослідження можуть бути використані для поліпшення медіаграмотності та посилення інформаційної безпеки в українському суспільстві. Вивчення маніпулятивних засобів дозволяє розробити та вдосконалити освітні програми, спрямовані на формування критичного мислення й аналізу медіаконтенту, що є особливо актуальним в умовах війни. 

Ключові слова: мовна маніпуляція в текстах медіаресурсів, лінгвістичні засоби маніпуляції, риторичні мовні засоби масмедіа.

© Голота, Т.(2025). Мовні засоби маніпулятивної риторики в текстах українськомовних медіаресурсів. Мовні і концептуальні картини світу, (1)77, 142–160.